Thursday, June 16, 2011

cari kesalahan orang lain untuk tutup kesalahan sendiri..ape kejadahnye..?

Yeahh.. ntah hape-hape la masyarakat sekarang.. Nenek cuma nak bawa satu isu je hari ni.. khas utk muslimah, tak kira yang bertudung ataupun tidak.. Nenek percaya dengan yakin, setiap muslimah yang pernah mendapat pendidikan agama Islam kat sekolah pasti tahu hukum menutup aurat itu WAJIB.. Salah satu aurat wanita adalah rambut. Untuk menutup rambut, kita perlu bertudung. Tatacara bertudung adalah, tudung yang sah2 dapat melindungi rambut kita drp dilihat oleh orang lain, dan yang pastinya tudung tersebut TIDAK JARANG!..

OK, itu pasal kriteria tudung yg harus digunakan.. Cane pulak dengan ciri-ciri orang yang memakai tudung tersebut? Wahai muslimah sekalian, kalau dah pakai tudung tu, sila lah jaga adab anda.. Kalau ade boipren, tak payah tunjuk mesra kat orang awam.. bukan anda sorang je ade boipren.. Kadang2 nenek rimas tengok gelagat wanita yang bertudung tapi gi dating kat tempat yang 'tersembunyi' kononnya.. Heyy, korang nyuruk2 tu, kitorang yang lalu lalang ni dah boleh agak la korang buat ape.. Itu kalo yg nyuruk, kalo yg selamber badak je mesra2 depan awam? Na'uzubillah...

Disebabkan perangai SEGELINTIR kaum hawa yang bertudung tapi berperangai tak senonoh ni la menyebabkan ramai muslimah cabut tudung dorang.. Alasannye, "Buat ape pakai tudung? orang yg pakai tudung tu bukannye baik sangat pon."
Dan disebabkan segelintir muslimah bertudung yg tak dapat mengawal nafsu, emosi dan adab mereka, KAMI muslimah bertudung yang menjaga tertib, adab, maruah diri, keluarga dan agama turut menjadi mangsa.. Berdesing telinga nenek kalau ade orang kate "I tak pakai tudung tp perangai I tak la sejahat org yg pakai tudung tu.."

p/s : hari kiamat itu pasti, pasti akan tiba..bila? Hanya Tuhan saje yang tahu.. kalau mengharapkan Syurga Allah, insaf dan bertaubatlah segera sebelum terlambat.. peringatan utk diri nenek sendiri jgk...
Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget