Thursday, August 18, 2011

143

Impian saya adalah

1. Menjadi orang yang bijak, tak kira la dalam apa2 hal pun. Bijak buat keputusan, bijak mengurus wang, bijak mengawal emosi dll.
2. Jadi orang tua.. ermm, maksudnya, orang dewasa, yang dah berumur dalam lingkungan umur 50++, kulit dah berkedut & dah mempunyai cucu dan keluarga bahagia.. Sebabnya, saya suka tengok warga tua ni, setiap kedut yang ade pada wajah dan tangan mereka menceritakan setiap pengalaman hidup mereka.. Saya tak sabar nak tua! (serius)
3. Novelist...? hahahaa...
4. Buka cafe.. Zaralini Cafe...? ermmm.....
5. Selain Mekah (InsyaAllah, suatu hari nanti), saya sangat2 nak jejakkan kaki ke Jin Hae, Korea... bile ye agaknye dapat pergi sane....????
6. Huhh... banyak lagi ni impian (angan2 ku di langit biru), tapi malas la nak tulis)... Sebab esok saya dah cuti raya... Bagaimana pula dengan anda? hehehee....

Selamat hari raya. Maaf Zahir Batin ^^

NK > title, intro, ending, semuanya takde kaitan... Raya raya..

Thursday, August 11, 2011

Happy Birthday LUNA f(x)


Stay health and be strong girl..!

Wish all your dreams come true.. ^^


12th August 1993



Sincerely, your biggest fan
nenek Kebayan

Monday, August 8, 2011

Keliru Kuasa 80jutaX

Haa... konfius x?konfius x? nenek lagi la konfius ni.. Macam-macam benda tak best yang jadi sekarang menyebabkan keputusan yang nenek dah buat sedikit goyah.. Nenek pun tak pasti samada nak teruskan semua ni atau tak.......... Sangat konfius...!!!

Friday, August 5, 2011

T_T

Dah tension tahap gaban........!!!! Ya Allah, permudahkanlah jalan utk ku......

Wednesday, August 3, 2011

Tips Berdiet Dibulan Ramadhan

Alhamdulillah, syukur kpd Allah sebab nenek & kawan2 semua masih lagi diberi peluang menyambut Ramadhan tahun ni.. Syukur sangat2... Dah nak masuk 3 hari kita berpuasa.. Amacam? OK lagi?? hehee... 

Bila masuk bulan puasa ni, semua orang sure tertunggu-tunggu bazar Ramadhan a.k.a BaRam kan? Mesti hari2 dok mencongak-congak menu berbuka ape yang nak di borong kat BaRam.. Baru lepas sahur, dah plan menu untuk berbuka.. Bukan korang je, nenek pun kadang2 macam tu jgk.. kuikuii...

Tapi topik nenek kali ni bukan la pasal juadah kat BaRam tu tapi pasal program diet di bulan puasa ni.. Al maklumla, sehari suntuk tak makan ape2 mesti nafsu makan jadi terlebih tinggi dari biasa.. Ye tak? Bila masuk waktu berbuka, mula la nak tibai semua jenis makanan yang ade. Kalau boleh, 1 BaRam dia nak beli.. Uishhh, jangan gitu.. Bulan puasa ni kan bulan untuk menguji kesabaran kita. Jadi cuba bawak2 bersabar bab makan2 ni... Jangan terlampau ikut perasaan. Takutnya, bukan je berat badan bertambah, penyakit pun ikut sama bertambah.. Mintak dijauhkan...

OK, tips diet mudah lagi ringkas dari nenek.. Seelok-eloknya, amalkan program MINUM AIR 8 Gelas sehari sepanjang bulan puasa ni.. Kalau waktu tak puasa dulu, nenek amalkan minum air 2 gelas waktu pagi, 2 gelas tengahari, 2 gelas petang & 2 gelas malam..



Tapi disebabkan bulan puasa ni, waktu untuk makan di limitkan pd waktu lepas maghrib hingga sblm subuh, jadi kena la tukar jadual.. Senang je, waktu berbuka minum lah 2 gelas, balik terawih minum lagi 2 gelas & 2 gelas lagi waktu bersahur.. Selebihnya lagi yang 2 gelas tu, sesuaikan nak letak kat mane, samada masa berbuka, malam ataupun masa sahur.. Bila kita banyakkan minum air, secara automatiknya, kita akan kurangkan kuantiti makanan yang kita ambil sebab perut cepat rasa kenyang.. Secara tak langsung, boleh la kita teruskan program diet tu di bulan puasa.. Senang kan???

p/s : Lagi satu cara mudah, jangan la beli banyak sangat makanan untuk berbuka. Beli sekadar yang perlu je.. Di samping dapat mengawal kuantiti makanan yang kita ambil, kita jgk dapat jimatkan duit & kurangkan kadar pembaziran.. Pendek kata, kawal nafsu tu. Takde sape yang dapat tolong melainkan diri kita sendiri.. Yakin boleh..!!!

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget