Sunday, July 28, 2013

Surah Al-Rum (ayat 30 - 31)

Bismillahirrahmannirrahim.

" Maka hadapkanlah wajahmu dgn lurus kpd agama (Islam); (sesuai) fitrah Allah disebabkan Dia telah menciptakan manusia menurut (fitrah) itu. Tidak ada perubahan pd ciptaan Allah. (Itulah) agama yg lurus, tetapi kebanyakan manusia tdk mengetahui. " 30

"Dengan kembali bertaubat kpdNya & bertakwalah kpdNya serta laksanakanlah solat & janganlah kamu termasuk orang yg mempersekutukan Allah." 31

"Iaitu orang yg memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan. Setiap golongan merasa bangga dgn apa yg ada pada golongan mereka." 32

Surah Al-Rum (30 ~ 32)



>> Sedih bila zaman sekarang ni lebih ramai yg suka mengambil ringan soal agama. Islam itu mudah, tapi ramai yg ambil mudah.
-Allah Maha Mengetahui-

Thursday, July 25, 2013

tinggi mendongak

Ragam...
Ada yang jenis tak kisah dengan orang sekeliling,
Ada yang jenis terlebih mengambil kisah orang lain,
Yang paling pelik, ada yang suka mengambil kisah tapi tak mahu mendengar pendapat orang lain.
Pada dia, tiada siapa di dunia ni yang lebih betul tidakan, fikiran, dan suaranya melainkan dia.
Kata-katanya sinis sekali,
Dengan bangga dan angkuh, lebih senang hati melihat orang lain tersinggung dengan bicaranya.
Mampu memberikan kepuasan peribadi, mungkin.
Kadang-kadang, kasihan melihat manusia sebegini.
Perasaan takut pada kekalahan, iri hati pada kelebihan orang lain,
buatkan dia tak segan silu menyakiti hati orang lain.
Semoga semua orang yang pernah tersinggung dulu, mampu memaafkanmu.
Aku juga, maafkan kamu.


p/s : kau tahu kau siapa.

Saturday, July 20, 2013

Nanti

Minggu yang stress. Bukan minggunya stress, tapi perkara dan manusia2 sekeliling jadi punca stress. Banyak sangat benda jadi, sampai rasanya tak mau cerita detail sangat sekarang. Tak nak ingat! Bak kata Zura, "bukan salah kita, salah dorang2 tu. Kita mana ada salah!". Huhuu.. Zura kalau bab bagi nasihat, memang tak boleh pakai. Buat orang gelak je. Lagi satu, kesian kat Piha. Aku tau dia stress jugak dengan masalah dia dan manusia sekeliling dia, terutama aku yang selalu buat muka stress depan dia. Alahaii, nasib kau la Piha. Tabah betul kawan dengan aku.

Macam-macam sangat perangai manusia ni. Lagi-lagi kalau yang jenis tak berani nak buat keputusan, terlalu bergantung kat orang lain, tak nak tanggung risiko, tak boleh nak ditegur, budget bagus. Pendek kata, berada dalam kategori 'menyusahkan orang'. Takut nak bertindak sendiri. Bukanlah tak boleh langsung nak bertanya, sekadar nak jadikan panduan. Tapi kalau dah setiap keputusan nak kena harapkan orang lain yang fikir,, ermmmm, tak tau la nak cakap macam mana lagi. Memang stress sangat tak boleh nak gambarkan lagi. Memang, memang sikap semua orang tak sama. Ada yang boleh diharap, tapi ramainya suka bergantung harap pada orang lain. Arghhhh!!! Mengapakah??! Stressss!!

****

Jumpa kak Rehan, jumpa si comel Kautsar Kamaliah, aku terfikir, "Wahhh, hidup ni bukan main-main." Suatu hari nanti, kita akan ada tanggungjawab yang lebih berat, lebih besar. Dan kita akan jadi seseorang yang tergantung harap orang lain. Bukan bebanan, tapi tanggungjawab. Memang bukan kerja main-main. Agak-agak kalau suatu hari nanti aku lalui perkara yang sama macam kak Rehan, boleh ke aku laksanakan tanggungjawab aku kalau 'stress' kecik macam tu pun aku tak boleh nak handle. Asyik nak merungut-rungut. Asyik tak puas hati. Asyik nak stress? Ermmm....

Cium pipi Kautsar, aku terfikir "Kautsar nanti dah besar nanti jadi manusia yang macam mana?" Harap-harapnya suatu hari nanti kalau ada orang tulis pasal Kautsar dalam blog, semua orang puji-puji dan senang hati dengan Kautsar. Jadi budak baik, jangan jadi macam aunty Zaza yang selalu sangat sakit hati dan tak puas hati dengan orang lain. Caya cakap aunty, hidup ni bukan main-main.

Lagi, untuk makcik sorang ni yang agaknya tengah baca la sekarang (kot), Tahniah setingginya tahniah ye makcik. Dapat dah Kautsar Kamaliah yang comel ni. By the way, saya nak panggil Kautsar ni Lia. Tak kira! Hahahaa! Ingat lagi masa mula-mula jumpa akak kat ofis (masa tu kita belum kamcing sangat), akak bagitau "Kita dah tunang!" dengan muka yang tak boleh blah gembiranya. Macam baru je saya dengar ayat tu, tau2 dah keluar dah Kautsar. Huhuu..

>> sori lerr, bercampur aduk entry untuk Kautsar dengan stress aunty. Memang sengaja buat, nanti bila Kautsar dah besar boleh la baca dan tau betapa stressnya hidup aunty Zaza masa muda. Ehemm..

Thursday, July 18, 2013

Kenangan Ramadan

Tiap kali menjelang Ramadan je, semua orang beli stok kurma. Tiap kali nampak kurma je, mesti nenek teringat satu cerita. Dan tiap kali teringat cerita ni, nenek jd fobia nak makan kurma tanpa buang biji dulu siap-siap.

Alkisah, zaman nenek kecik dulu, ayah selalu beli kurma timbang. Murah sikit. Takde la macam sekarang ni, beli kurma kotak yusup tayob tu. Nenek memang la suka kurma. Kalau ikut sunah, makan 3 biji je tp nenek makan darab tiga kali. Huhuu.. punya la lahap makan. Ada suatu hari, waktu tengah sahur. Masa tu nenek darjah 5. Dah makan berbiji-biji kurma, tiba kurma terakhir nenek tergerak hati nak belah dua kurma tu (konon nak buang biji, padahal sayang nak makan sebab kurma dah habis). Sekali..., jeng jeng jeng...! Ada sekor ulat, warna putih, dah sama kering dengan kurma tu terbujur kaku sebelah biji kurma. Wekkk!! Dah beratus-ratus biji nenek telan, baru perasan ada makhluk lain dalam kurma! Mak cakap, makan ulat buah tu takpe. Tapi...., ulat kot? Huahuahuaaa!!

Dan sejak dari peristiwa itulah kalau nenek makan kurma pasti di buang biji dulu. Siap scan semua isi-isi kurma kot2 la ada makhluk tak bernyawa lagi dok dalam kurma tu. Tak kira dah kurma timbang ke, yusup tayob ke, confirmed kurma mahal ke, semua nenek bedah siasat dulu. Fobia! Tp takdelah fobia sampai tahap tak boleh makan kurma. Sunah tu! Eheee...

Selamat bersahur!

Thursday, July 11, 2013

Pelekat Emo

Saje je, sebab hari ni nenek cuti balik kampung tapi Piha tak balik dan duduk sorang2 dalam lab. Mentang2 la banyak sticker comel2 kat fb chat, chat yg sepatutnya dlm satu page je boleh borak banyak benda, jadi tak muat. Sticker semua takde kena mengena. ^^

Sudah cukup!

Tak pernah seumur hidup aku, pergi buat facial,, self confident menurun! Masuk bilik buat treatment je, mcm2 dorang nak kutuk. Kononnya macam kesian dengan kulit wajah aku yg bermasalah ni. Haishhh!, geram pulak aku!

Hello! Kulit aku jd makin teruk sbb produk tak guna ko tu tau tak? Dah la mahal, asyik paksa suruh beli je tiap2 sessi. Sakit hati sesi lepas tak habis lagi, ko dah buat aku sakit hati lagi. Memang tak la aku nak jejak kaki kat salon ko lagi. Never! Semalam penutup!

Kalau nak kira, mmg banyak sangat aku rugi buat facial kat tempat ko. Biar ka sesi aku ada baki banyak lagi. Makin lama aku jd customer ko, makin nipis poket aku, makin stress kepala aku, makin rosak kulit aku. Semalam pun aku tengok ramai jugak yg senasib dengan aku. Macam terpaksa je datang. Sudah la. Good bye Ad***ne! Janji ko tak serupa bikin!

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget