Thursday, August 29, 2013

Carilah Lelaki yang Mampu Jadi Imam

(salin dan tampal dari mukabuku)
Credit to : Adoi!!!! Bosannya


Asal kepada seorang wanita adalah pengikut. Ertinya, dia berhajat kepada pemimpin dan pembimbing.
Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing.
Sebab itu dianalogikan suami sebagai imam.
Apa peranan imam dalam solat?
Guide makmum, kan? Apabila selesai dibaca Al-Fatihah, makmum mengaminkan bacaan tersebut. Apabila imam rukuk, makmum ikut rukuk. Apabila imam sujud, makmum ikut sujud.
Bagaimana pula jika imam tersalah rakaat? Atau terlupa dalam bacaan surah?
Makmum menegur. Lelaki bertasbih, perempuan bertepuk. Ada tatacara dan tertibnya.
Analogi ini suatu yang besar jika benar-benar diaplikasikan dalam hidup.
Dalam solat, ada imam dan ada makmum dengan segala tatatertibnya.
Di luar solat, ada ketua dan ada pengikut dengan segala undang-undang dan aturannya.
Begitulah indahnya Islam. Ia datang untuk menjernihkan hidup manusia dan memastikan manusia hidup dalam aturannya yang benar, betul dan tepat.

PERKAHWINAN

Ia bukan perjanjian sehari dua atau sebulan dua. Bukan juga sampai tua.
Ia perjanjian sampai mati.
Justeru, sebelum berkahwin, mesti fahami peranan masing-masing dalam perjalanan panjang tersebut.
Suami terutamanya. Jangan seronok sahaja kerana digelar ketua. Tetapi tidak pula bersedia bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang ketua.
Ada tanggungjawab yang besar Allah bebankan seusai lafaz akad nikahmu.
Jangan hanya seronok tersengih-sengih dan bergambar mesra ( kemudian ditayang sehabis bangga di alam maya ) tetapi bab bersuci pun entah ke mana. Haid dan nifas dianggap sebagai ‘bab orang perempuan’ yang tidak perlu diketahui oleh lelaki.
Sebab itu tidak pelik, ada suami menengking isteri bila disoal tentang itu.
” Awak kan perempuan? Hidup dah bertahun-tahun takkan awak tak pandai-pandai lagi bab tu?! ”
Suami yang bertanggungjawab tidak akan mengungkapkan kata-kata seperti itu. Hakikatnya, ia adalah ungkapan alasan bagi suami yang mahu lari dari tanggungjawab.
Bukankah mengajar isteri fardhu ain itu suatu perkara wajib bagi suami?
Bukankah kalau isteri jahil tentang bab-bab haid, nifas, istihadhah dan sebagainya maka suami yang akan menanggung dosanya?
Bukankah menjadi kewajipan bagi seorang suami menghantar isterinya ke kelas agama jika dia tidak mampu mengajar perkara-perkara tersebut?


MENCARI SEORANG IMAM

Tak kacak tak apa, sebab lelaki memimpin bukan dengan kekacakan.
Tak kaya tak apa, sebab kekayaan bukan asbab hebatnya kepimpinan.
Ada lelaki rupanya tidak kacak, kulitnya gelap tetapi penampilannya kemas dan kefahaman agamanya cukup baik.
Namun ada ramai juga lelaki yang kacak, tetapi rambutnya panjang tidak terurus, pakaiannya selekeh dan tidak langsung menggambarkan ciri-ciri seorang pemuda Islam. Kefahaman agama dianggap perkara remeh.
Saya sebutkan ini kerana saya kira, memilih seorang imam tidak mudah.
Mungkin ramai wanita akan bertanya, bagaimana mahu memastikan dia seorang imam yang baik?
Ada yang merasakan lelaki kaki masjid itu terbaik sebagai imam.
Ada yang merasakan lelaki pandai bertazkirah agama itu terbaik sebagai imam.

Ada juga yang merasakan lelaki ‘berpengajian agama’ itu paling baik sebagai imam.
Saya geleng kepala.
Sungguh. Ia susah kerana sebagai manusia, kita hanya penilai zahiriah sedangkan batiniahnya, hanya Allah yang tahu.
Pun begitu, saya suka mencadangkan.
Sebagai wanita, anda diberi satu tempoh yang istimewa sebelum anda sah bergelar isteri kepada seorang lelaki. Tempoh itu dinamakan tempoh ‘suai-kenal’ atau istilah rasminya , bertunang.
Ramai orang tidak menggunakan tempoh ini sebaik mungkin. Ada yang belum apa-apa, sudah meletakkan ‘sepenuh ketaatan’ kepada si tunang. Ada yang melayan borak siang malam sampailah kepada bertemu di taman dan tengok wayang.
Jangan tiru tabiat-tabiat seperti itu. Bukan sahaja agama mengatakan ia sebagai tidak baik, bahkan akal juga mengatakan demikian.

MANFAATKAN TEMPOH BERTUNANG

Itulah satu-satunya tempoh terbaik untuk anda menguji sejauh mana si lelaki mampu menjadi imam kepada anda nanti.
Menguji itu tidak salah. Gunalah pelbagai method yang ada. Jangan mengintip dia di bilik tidur sudah.
Antara method yang mungkin anda boleh gunakan adalah, method perbincangan.
Jangan lupa, waktu berbincang itu, antara anda dan dia bukan suami isteri. Justeru, tidak ada ‘kewajipan’ sebagai isteri yang perlu anda tunaikan di ketika itu. Demand anda masih tinggi. Anda masih boleh mengatakan ‘tidak’ kepada dia jika tidak kena caranya.
Method berbincang, jika kena caranya, boleh memberi gambaran yang baik adakah si lelaki sudah menepati ciri-ciri seorang imam ataupun tidak.
Malangnya, method perbincangan ini tidak banyak digunakan dengan betul. Antara sebab utamanya adalah, sudah jatuh hati dan berpendapat, tiada jalan untuk berpatah balik melainkan meneruskan perkahwinan, biarpun tersingkap seribu kekurangan.
Tanpa sedar, ia mencacatkan hikmah sebuah pertunangan.

ASALKAN DIA BAIK ?

Biarlah dia tidak pandai agama pun, asalkan dia baik. Dia sayang saya, prihatin dan saya yakin dia mampu membahagiakan saya.
Alhamdulillah, anda telah menemui seorang lelaki yang baik.
Tetapi kita di sini tidaklah bercakap perihal baik atau tidak.
Sama juga dengan soalan skeptik : habis, orang tutup aurat semua baiklah?
Ustaz Azhar Idrus jawab : belum tentu, tapi orang yang baik mestilah akan menutup aurat.
Ini pun serupa. Bukanlah lelaki yang meremehkan soal agama itu tidak baik, tetapi seorang lelaki yang baik pastilah tidak akan meremehkan soal agama.
Dia pastilah seorang lelaki yang benar-benar mempunyai ciri-ciri seorang imam.
Nah, carilah lelaki jenis itu sebagai suami. Lelaki yang mampu menjadi imam, dalam dan luar solatmu.
Lelaki yang bertegas denganmu dalam hal-hal agama, dan berlembut denganmu dalam hal-hal dunia.
Bukankah dirimu mahukan perkahwinan itu sampai ke syurga? Bagaimana mungkin seorang lelaki yang tidak tahu jalan ke syurga boleh membimbingmu untuk sampai ke sana?
Buatlah pilihan dengan bijak.
Carilah untuk dirimu seorang IMAM, bukan semata-mata seorang jejaka.

“CARILAH”
LELAKI yang MAMPU menjadi IMAM untuk KAMU,
Yang MENITISKAN AIR MATANYA apabila MELIHAT
KESAKITAN KAMU KETIKA MELAHIRKAN ZURIATNYA ,
Dan LELAKI yang MEMBANGUNKAN KAMU untuk BERIBADAT
BERSAMA – SAMA DI SEPERTIGA MALAM .
JIKA PENCARIAN ITU TELAH KAMU TEMUI , JANGAN LUPA
BERSYUKUR KEPADA-NYA . jadilah, PERMAISURI HATINYA , PENEMAN DIKALA SUKA dan DUKA, PENGUBAT RINDU dan LARA

 

>> suka untuk ulang baca dan mula mencari

Wednesday, August 28, 2013

Bila mampu memilih

Hidup kita, semua orang, pasti terhidang pilihan. Tak kira samada pilihan kita banyak atau sikit. Pastinya ada pilihan. Kita cuma perlu fikir dan pilih pilihan yang terbaik. 

"Aku memang dilahirkan begini, bukan aku yang minta." "Aku memang malas sejak azali." "Dah hidup aku memang susah sejak dulu, redha aje la."

Entah. Terlalu 'redha' tak bertempat.

Malas, kita ada pilihan untuk jadi rajin. Rajinkan diri bersenam, rajinkan diri buat kerja, fikirkan tanggungjawab kita. Tak ada sebab untuk terlalu 'redha' jadi pemalas.Usahalah untuk jadi lebih rajin. Kalau tak rajin yang terlalu bersungguh, sekurangnya usahalah untuk kurangkan rasa malas.

Hidup susah, kita ada pilihan untuk hidup senang. Tak semua orang bertuah lahir dalam keluarga yang kaya-raya. Tujuh lapan keturunan tak habis makan. Dan tak semua orang yang senang lahir dalam keluarga yang senang. Mereka berazam dan usaha untuk menjadi senang. Mereka sudah buat pilihan untuk tidak selamanya menjadi orang susah. 

Tak pandai, bukan alasan untuk selalu gagal. Bukan penyebab tak boleh berjaya. Kita boleh pilih untuk jadi pandai. Belajar. Tak semestinya perlu sambung ijazah bertingkat-tingkat untuk jadi pandai. Belajar dari kesilapan, belajar dari internet, setidaknya belajar dari pengalaman orang lain. Ada duit lebih, masa lengang, tenaga cukup, belajarlah secara formal dengan guru. Itu lebih berkesan.

Paling sedih.. Lebih berminat pada kaum sejenis. Perasaan boleh berubah-ubah. Boleh dibentuk. Kalau sentiasa kata pada diri sendiri, "naluri aku memang begini..", sampai bila pun kita tak akan  berjaya nak ubah diri sendiri. Jangan salahkan Tuhan jika naluri kita songsang 360' begitu. Itu juga ujian. Kita ada pilihan untuk berubah. Usaha. Muhasabah diri. Sentiasa ingat dan patuh perintahNya. Kaunselor pun sedikit sebanyak boleh membantu. 

Kita boleh pilih, kan?

Kenapa pilih untuk tidak melakukan apa-apa?

Kita boleh pilih, kan?

Kenapa perlu rasa yang kita ni selalu malang bila ditimpa ujian dan bala.

Pilihlah yang terbaik.



"Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang.” 

(diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa’id al-Khudri R.A)

Tuesday, August 20, 2013

Krik krik

Semua yg dah tengok cerita, dorang kata seram. Dan memandangkan semua orang dah tengok, nenek terpaksa gi tengok sorang. Berbaloi jugak seram cerita ni. Tak sia-sia gagahkan diri tengok sendiri, tapi dalam pawagam yg memang full house! Jadi kurang la sikit keseraman cerita ni. The conjuring..

Monday, August 5, 2013

Penghinaan terhadap Islam

Mengambil kesempatan sebelum berbuka puasa hari ni, nenek nak menulis sedikit di sini. Sekadar meluahkan pendapat. Sejak minggu lepas, satu Malaysia heboh sangat dengan video seorang wanita yang kononnya menghina Islam melalui klip rakaman beliau bersama anjing2 peliharaan. Lepas tersebar video ni, semua orang termasuk la ahli politik, artis2, dan tak ketinggalan orang awam sendiri memberikan pandangan dan kritikan. "Ini suatu penghinaan terhadap Islam!" kata mereka. Isunya, semua sudah sedia maklum. Anjing dan takbir hari raya. Semua orang melatah, semua nak marah. Menteri, pak menteri, isteri2 menteri, artis tak usah cerita, semua nak bagi komen.

Cuba kita lihat isu kita sendiri setiap hari.

Lelaki perempuan Islam (couple) berpegang tangan sambil jalan2, mesra bukan main mengalahkan pasangan berkahwin.  Tak menghina Islam?

Orang Islam, Melayu, tak kira artis atau orang biasa membuka pub dan pusat hiburan. Siap advertise lagi untuk semua. Tak menghina Islam?

Seorang Islam menyertai pertandingan ratu cantik yg memang terang-terangan berpakaian tidak mengikut syarak. Siap mendapat sokongan  padu dari supporters beragama Islam. Tak menghina Islam?

Tazkirah yang diselitkan pada solat terawih tidak dibenarkan, tapi konsert awal tahun, akhir tahun, parti, hiburan dan karnival yang jelas membuang masa, bercampur aduk lelaki dan wanita bukan mahram. Tak menghina Islam?

Vlog di utube. Di shopping mall. Di mana-mana sahaja termasuk la dalam filem dan drama, wanita seperti lelaki, lelaki seperti wanita. Dan semuanya Melayu Islam. Macam bangga je dapat serlahkan sisi pengkid dan nyah di kalangan orang Islam. Tak menghina Islam?

Buang bayi, maksiat, minum arak, main judi, rasuah. Banyak lagi kalau nak sebutkan di sini. Semuanya (sebab selalu baca dan keluar di akhbar dan berita tv, pelakunya kebanyakannya Islam). Tak menghina Islam?

Orang Islam memang cukup sensitif bila isu agama diperlekehkan. Anjing tu najis. Jadi bila ada isu, "Ini menghina Islam!" sebab jarang2 kita dengar pasal isu ni. Setahun sekali mungkin. Tapi, untuk isu2 yang lebih 'najis' dan haram seperti beberapa contoh di atas, mungkin orang lain dah tak mahu ambil peduli sebab ianya bukan sesuatu yang luar biasa. Terlampau biasa dalam masyarakat Islam Malaysia. Jadi bila dah terbiasa, sudah tak sensitif.

Sedih dan kasihan. Kalau saya salah sila beri teguran.

Lapang

Tahun ni macam biasa, minta cuti awal seminggu sebelum raya. Kalau nak ikut pengalaman tahun2 lepas, waktu2 macam ni tersangat la sibuk. Nak kena buat kuih raya, kemas rumah, masak2 untuk punjungan sebab emak busy siapkan upah jahit.

Tapi tahun ni rasa lebih relax. Cuti awal pun rasa macam agak bosan sebab tak ada apa nak buat. Kuih raya semua dah siap 'tunjuk'. Rumah dah lama berkemas sebab tahun ni emak tak ambil banyak upah jahit. Nak masak2 pun, tak ada sebab ayah kata "kita masak2 malam raya je, sekali dengan punjungan masa hari pertama raya. Jimattt.."

Sudahnye, dok rumah tak tahu nak buat apa.

Krik krikk...

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget