Friday, July 29, 2011

Salam Ramadhan buat semua (official)


Ramadhan,

Bulan keberkatan, bulan keampunan,

Di dalamnya terdapat malam seribu bulan,

Malam Lailatulqadar yang dinanti,

Tingkatkan amal ibadah, sucikan hati,

Semoga setiap satunya diberkati,

InsyaAllah di beri ganjaran seperti yang dijanji....



Wednesday, July 27, 2011

Salam Ramadhan....

Alhamdulillah.. tinggal beberapa hari je lagi umat Islam akan menyambut Ramadhan. Rase seronok dan berdebar-debar sket.. Andai ini Ramadhan terakhir untuk kita, cubalah lakukan ibadah sebanyak-banyaknya.. Tapi jangan la pulak sibuk puasa je,  solat yang utama tak buat langsung. Takde maknenye la puasa kite tu cucu oii....

Kepada sesape yang tak habis lagi bayar hutang puasa tahun lepas, cepat2 la 'bayar' ye. Tinggal 2 3 hari saje lagi..

Haa, bile sebut je pasal puasa ni, nenek yakin ramai yang terfikir pasal baju raya, kasut raya, beg raya, tudung raya, & pendek kata semua barang-barang raya nak kena beli. Mak nenek pun dah sibuk dengan tempahan baju raya. Bertimbun-timbun atas meja. Baju raya kitorang 1 family pon tak sempat nak jahit lagi.. Bermakna, raya tahun ni, baju kami sepasang aje lah.. huhuu... Apekan daya, nak tolong mak jahit baju, nenek ni mane la reti menjahit.. Tolong jahitkan butang baju bole la.. kuikuii.... Nampaknya, cuti raya tahun ni kena mintak panjang sikit la, dengan alasan "kesian kat mak saya, tak ade sesape nak tolong kat rumah..."

hehee...

Papepon, selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh kesabaran, kuatkan iman jangan  lupa niat puasa sebulan...

Wednesday, July 20, 2011

Bruno Mars - Talking To The Moon



Lyric

I know you're somewhere out there
Somewhere far away
I want you back
I want you back
My neighbors think
I'm crazy
But they don't understand
You're all I have
You're all I have

c/o At night when the stars
light up my room
I sit by myself
Talking to the Moon
Trying to get to You
In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I'm feeling like I'm famous
The talk of the town
They say
I've gone mad
Yeah
I've gone mad
But they don't know
what I know

Cause when the
sun goes down
someone's talking back
Yeah
They're talking back

c/o

Do you ever hear me calling?
Cause every night
I'm talking to the moon
Still trying to get to you

In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I know you're somewhere out there
Somewhere far away

Tuesday, July 19, 2011

Nasi lemak, milo panas

Akibat rajin melampau pd pagi hari.... Breakfast hari ni, kenyang sampai petang.. ^^

Thursday, July 14, 2011

Doa

Doa 'Aisyah R.A

Ya ALLAH! Sesungguhnya aku bermohon kpdM segala kebaikan yg berlaku sekarang, yang akan datang, juga yang aku tahu dan tidak tahu. Aku berlindung dgnMu drpd segala kejahatan yang berlaku sekarang, yang akan datang, juga yang aku tahu dan tidak tahu. Aku bermohon kpdMu syurga dan setiap amalan kebaikan yang boleh menghampirkan diriku kpdnya samada berupa perkataan atau perbuatan. Aku berlindung dgnMu drpd neraka dan setiap amalan yang boleh menghampirkan diriku kpdnya samada berupa perkataan atau perbuatan. Aku memohon kpdMu segala kebaikan yg telah dipohon oleh hambaMu dan RasulMu Muhammad s.a.w. Aku memohon perlindungan dgnMu drpd segala kejahatanyang telah dipohon oleh hambaMu dan RasulMu Muhammad s.a.w. Aku bermohon denganMu, apa-apa ketentuan yg tlh ditetapkan bagiku, natijah kesudahannya adalah dgn petunjukMu.

Doa Abu Al-Darda'

Ya ALLAH! Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yg berhak disembah sebenar-benarnya melainkanMu, hanya padaMu aku menyerah diri dan Engkaulah Tuhan yg mengusai Arasy yg Maha Besar. Sesuatu yg dikehendakiNya pasti akan berlaku dan sesuatu yang tdk dikehendakiNya pasti tdk akan berlaku. Tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dgn kehendak Allah s.w.t. dan izinNya yg Maha Tinggi lagi Maha Agung. Aku meyakini bahawa Allah Maha Berkuasa ke atas tiap2 sesuatu dan ilmu Allah meliputi segala sesuatu. Ya Allah! kami memohon perlindungan dgnMu, drpd kejahatan nafsuku dan diriku, juga drp segala kejahatan setiap makhluk yg melata (iaitu jin, syaitan, manusia, dan binatang). Engkaulah yg Maha Berkuasa sepenuhnya ke atas semua makhluk ini. Sesungguhnya Tuhan kami sentiasa di atas jalan yg benar.


Dipetik dari : Hizbu Al-Bahri, Hizbu Al-Nawawi, Al-Ma'thurat dan doa munajat pilihan

Cuma 3 Pesanan Nenek

Tidur umpama mati yang sementara. Bila kita telah 'dimatikan' pada malam hari, dan terjaga pada siang hari, bersyukur lah kerana Tuhan masih beri kita kesempatan untuk terus bernyawa pd hari ini..

"Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNya kami dikembalikan."

Jangan lupa solat subuh.
 
Jadi, kenapa ade yang dah terjaga pd waktu pagi, suka sangat sambung tido & sengaja melambat2kan bangun? Tak pernah terfikir ke, kalau lah sebenarnya saat kita terjaga pd pagi hari, itu sebenarnya peluang terakhir kita menghirup udara Tuhan. Lalu bila kita berasa malas & sambung tidur, sesungguhnya kita benar2 rugi... Ambil peluang sementara kita masih diberikan peluang...
 
Kepada sesiapa je yang susah sangat bangun pagi, cuba lah disiplinkan diri.. Belajar bangun pagi.. Kalau masih sekolah, fikirkan tanggungjawab kamu sbg pelajar. Perlu pergi sekolah, tuntut ilmu.. Itu amanah kamu.. Kalau sudah bekerja, bangun awal, bersiap, pergi ke tempat kerja awal.. Itu amanah kamu.. Kalau amanah ni saje dicuai, diabai, diperlekehkan.., jadilah kamu macam orang yang tak bertanggungjawab, sentiasa rase malas & sentiasa rase terbeban.. 
 
Pesanan ni untuk diri nenek jugak..

kata nenek, "orang yang tak pernah rasa susah takkan dapat faham kesusahan orang lain.."
 

Monday, July 4, 2011

Indahnya dulu...

Masa zaman sekolah, nenek pernah berangan nak jadi S/U a.k.a setiausaha.. Maklom la, kebanyakkan jawatan nenek dlm persatuan & kelab adalah S/U.. tp sekarang baru la nenek sedar, tak best sgt pon jdk S/U ni...Pening palo den..!!! nenek harap nenek ada seorang S/U skg ni... help....!!!

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget