Wednesday, August 3, 2011

Tips Berdiet Dibulan Ramadhan

Alhamdulillah, syukur kpd Allah sebab nenek & kawan2 semua masih lagi diberi peluang menyambut Ramadhan tahun ni.. Syukur sangat2... Dah nak masuk 3 hari kita berpuasa.. Amacam? OK lagi?? hehee... 

Bila masuk bulan puasa ni, semua orang sure tertunggu-tunggu bazar Ramadhan a.k.a BaRam kan? Mesti hari2 dok mencongak-congak menu berbuka ape yang nak di borong kat BaRam.. Baru lepas sahur, dah plan menu untuk berbuka.. Bukan korang je, nenek pun kadang2 macam tu jgk.. kuikuii...

Tapi topik nenek kali ni bukan la pasal juadah kat BaRam tu tapi pasal program diet di bulan puasa ni.. Al maklumla, sehari suntuk tak makan ape2 mesti nafsu makan jadi terlebih tinggi dari biasa.. Ye tak? Bila masuk waktu berbuka, mula la nak tibai semua jenis makanan yang ade. Kalau boleh, 1 BaRam dia nak beli.. Uishhh, jangan gitu.. Bulan puasa ni kan bulan untuk menguji kesabaran kita. Jadi cuba bawak2 bersabar bab makan2 ni... Jangan terlampau ikut perasaan. Takutnya, bukan je berat badan bertambah, penyakit pun ikut sama bertambah.. Mintak dijauhkan...

OK, tips diet mudah lagi ringkas dari nenek.. Seelok-eloknya, amalkan program MINUM AIR 8 Gelas sehari sepanjang bulan puasa ni.. Kalau waktu tak puasa dulu, nenek amalkan minum air 2 gelas waktu pagi, 2 gelas tengahari, 2 gelas petang & 2 gelas malam..



Tapi disebabkan bulan puasa ni, waktu untuk makan di limitkan pd waktu lepas maghrib hingga sblm subuh, jadi kena la tukar jadual.. Senang je, waktu berbuka minum lah 2 gelas, balik terawih minum lagi 2 gelas & 2 gelas lagi waktu bersahur.. Selebihnya lagi yang 2 gelas tu, sesuaikan nak letak kat mane, samada masa berbuka, malam ataupun masa sahur.. Bila kita banyakkan minum air, secara automatiknya, kita akan kurangkan kuantiti makanan yang kita ambil sebab perut cepat rasa kenyang.. Secara tak langsung, boleh la kita teruskan program diet tu di bulan puasa.. Senang kan???

p/s : Lagi satu cara mudah, jangan la beli banyak sangat makanan untuk berbuka. Beli sekadar yang perlu je.. Di samping dapat mengawal kuantiti makanan yang kita ambil, kita jgk dapat jimatkan duit & kurangkan kadar pembaziran.. Pendek kata, kawal nafsu tu. Takde sape yang dapat tolong melainkan diri kita sendiri.. Yakin boleh..!!!
Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget