Monday, August 5, 2013

Penghinaan terhadap Islam

Mengambil kesempatan sebelum berbuka puasa hari ni, nenek nak menulis sedikit di sini. Sekadar meluahkan pendapat. Sejak minggu lepas, satu Malaysia heboh sangat dengan video seorang wanita yang kononnya menghina Islam melalui klip rakaman beliau bersama anjing2 peliharaan. Lepas tersebar video ni, semua orang termasuk la ahli politik, artis2, dan tak ketinggalan orang awam sendiri memberikan pandangan dan kritikan. "Ini suatu penghinaan terhadap Islam!" kata mereka. Isunya, semua sudah sedia maklum. Anjing dan takbir hari raya. Semua orang melatah, semua nak marah. Menteri, pak menteri, isteri2 menteri, artis tak usah cerita, semua nak bagi komen.

Cuba kita lihat isu kita sendiri setiap hari.

Lelaki perempuan Islam (couple) berpegang tangan sambil jalan2, mesra bukan main mengalahkan pasangan berkahwin.  Tak menghina Islam?

Orang Islam, Melayu, tak kira artis atau orang biasa membuka pub dan pusat hiburan. Siap advertise lagi untuk semua. Tak menghina Islam?

Seorang Islam menyertai pertandingan ratu cantik yg memang terang-terangan berpakaian tidak mengikut syarak. Siap mendapat sokongan  padu dari supporters beragama Islam. Tak menghina Islam?

Tazkirah yang diselitkan pada solat terawih tidak dibenarkan, tapi konsert awal tahun, akhir tahun, parti, hiburan dan karnival yang jelas membuang masa, bercampur aduk lelaki dan wanita bukan mahram. Tak menghina Islam?

Vlog di utube. Di shopping mall. Di mana-mana sahaja termasuk la dalam filem dan drama, wanita seperti lelaki, lelaki seperti wanita. Dan semuanya Melayu Islam. Macam bangga je dapat serlahkan sisi pengkid dan nyah di kalangan orang Islam. Tak menghina Islam?

Buang bayi, maksiat, minum arak, main judi, rasuah. Banyak lagi kalau nak sebutkan di sini. Semuanya (sebab selalu baca dan keluar di akhbar dan berita tv, pelakunya kebanyakannya Islam). Tak menghina Islam?

Orang Islam memang cukup sensitif bila isu agama diperlekehkan. Anjing tu najis. Jadi bila ada isu, "Ini menghina Islam!" sebab jarang2 kita dengar pasal isu ni. Setahun sekali mungkin. Tapi, untuk isu2 yang lebih 'najis' dan haram seperti beberapa contoh di atas, mungkin orang lain dah tak mahu ambil peduli sebab ianya bukan sesuatu yang luar biasa. Terlampau biasa dalam masyarakat Islam Malaysia. Jadi bila dah terbiasa, sudah tak sensitif.

Sedih dan kasihan. Kalau saya salah sila beri teguran.

No comments:

diari nenek

kawan nenek