Friday, August 8, 2014

x

Satu sifat buruk aku yang susah nak diubah sejak lahir : kalau aku marah atau sedang marah, susah nak sembunyikan. Ekspresi muka je dah boleh menyakitkan hati orang lain yang menengoknya. Serius aku tak pandai nak cover marah ni.  Solusi aku : jauhi orang sekeliling. Sebabnya bila aku mula bersuara waktu marah, semua perkataan akan menyakitkan hati orang lain yang mendengar. F word belaka. Salah aku sebab tak pandai kawal emosi, lepas tu mula la rasa bersalah sebab tak sengaja sakitkan hati orang lain kesan dari tidak pandai mengawal emosi itu tadi.


Satu sifat baik aku sampai sering dipergunakan oleh orang lain : terlalu pentingkan orang lain, terlalu mementingkan persahabatan, terlalu memberi, terlalu "eh, tak apa.".  Solusi aku : cuba minimumkan jumlah teman rapat dan senarai hitamkan individu yang selalu mengambil kesempatan (walaupun hakikatnya selalu jugak putihkan balik mana yang dah hitam tu, UNLESS aku memang dah menyampah dan meluat sangat dekat kau). Salah aku sebab tak pandai nak seimbangkan antara memberi dengan menerima tu atau sebenarnya aku ni memang tak layak terima apa-apa?

Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget