Thursday, July 14, 2011

Cuma 3 Pesanan Nenek

Tidur umpama mati yang sementara. Bila kita telah 'dimatikan' pada malam hari, dan terjaga pada siang hari, bersyukur lah kerana Tuhan masih beri kita kesempatan untuk terus bernyawa pd hari ini..

"Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNya kami dikembalikan."

Jangan lupa solat subuh.
 
Jadi, kenapa ade yang dah terjaga pd waktu pagi, suka sangat sambung tido & sengaja melambat2kan bangun? Tak pernah terfikir ke, kalau lah sebenarnya saat kita terjaga pd pagi hari, itu sebenarnya peluang terakhir kita menghirup udara Tuhan. Lalu bila kita berasa malas & sambung tidur, sesungguhnya kita benar2 rugi... Ambil peluang sementara kita masih diberikan peluang...
 
Kepada sesiapa je yang susah sangat bangun pagi, cuba lah disiplinkan diri.. Belajar bangun pagi.. Kalau masih sekolah, fikirkan tanggungjawab kamu sbg pelajar. Perlu pergi sekolah, tuntut ilmu.. Itu amanah kamu.. Kalau sudah bekerja, bangun awal, bersiap, pergi ke tempat kerja awal.. Itu amanah kamu.. Kalau amanah ni saje dicuai, diabai, diperlekehkan.., jadilah kamu macam orang yang tak bertanggungjawab, sentiasa rase malas & sentiasa rase terbeban.. 
 
Pesanan ni untuk diri nenek jugak..

kata nenek, "orang yang tak pernah rasa susah takkan dapat faham kesusahan orang lain.."
 
Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget