Thursday, July 18, 2013

Kenangan Ramadan

Tiap kali menjelang Ramadan je, semua orang beli stok kurma. Tiap kali nampak kurma je, mesti nenek teringat satu cerita. Dan tiap kali teringat cerita ni, nenek jd fobia nak makan kurma tanpa buang biji dulu siap-siap.

Alkisah, zaman nenek kecik dulu, ayah selalu beli kurma timbang. Murah sikit. Takde la macam sekarang ni, beli kurma kotak yusup tayob tu. Nenek memang la suka kurma. Kalau ikut sunah, makan 3 biji je tp nenek makan darab tiga kali. Huhuu.. punya la lahap makan. Ada suatu hari, waktu tengah sahur. Masa tu nenek darjah 5. Dah makan berbiji-biji kurma, tiba kurma terakhir nenek tergerak hati nak belah dua kurma tu (konon nak buang biji, padahal sayang nak makan sebab kurma dah habis). Sekali..., jeng jeng jeng...! Ada sekor ulat, warna putih, dah sama kering dengan kurma tu terbujur kaku sebelah biji kurma. Wekkk!! Dah beratus-ratus biji nenek telan, baru perasan ada makhluk lain dalam kurma! Mak cakap, makan ulat buah tu takpe. Tapi...., ulat kot? Huahuahuaaa!!

Dan sejak dari peristiwa itulah kalau nenek makan kurma pasti di buang biji dulu. Siap scan semua isi-isi kurma kot2 la ada makhluk tak bernyawa lagi dok dalam kurma tu. Tak kira dah kurma timbang ke, yusup tayob ke, confirmed kurma mahal ke, semua nenek bedah siasat dulu. Fobia! Tp takdelah fobia sampai tahap tak boleh makan kurma. Sunah tu! Eheee...

Selamat bersahur!

Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget