Saturday, July 20, 2013

Nanti

Minggu yang stress. Bukan minggunya stress, tapi perkara dan manusia2 sekeliling jadi punca stress. Banyak sangat benda jadi, sampai rasanya tak mau cerita detail sangat sekarang. Tak nak ingat! Bak kata Zura, "bukan salah kita, salah dorang2 tu. Kita mana ada salah!". Huhuu.. Zura kalau bab bagi nasihat, memang tak boleh pakai. Buat orang gelak je. Lagi satu, kesian kat Piha. Aku tau dia stress jugak dengan masalah dia dan manusia sekeliling dia, terutama aku yang selalu buat muka stress depan dia. Alahaii, nasib kau la Piha. Tabah betul kawan dengan aku.

Macam-macam sangat perangai manusia ni. Lagi-lagi kalau yang jenis tak berani nak buat keputusan, terlalu bergantung kat orang lain, tak nak tanggung risiko, tak boleh nak ditegur, budget bagus. Pendek kata, berada dalam kategori 'menyusahkan orang'. Takut nak bertindak sendiri. Bukanlah tak boleh langsung nak bertanya, sekadar nak jadikan panduan. Tapi kalau dah setiap keputusan nak kena harapkan orang lain yang fikir,, ermmmm, tak tau la nak cakap macam mana lagi. Memang stress sangat tak boleh nak gambarkan lagi. Memang, memang sikap semua orang tak sama. Ada yang boleh diharap, tapi ramainya suka bergantung harap pada orang lain. Arghhhh!!! Mengapakah??! Stressss!!

****

Jumpa kak Rehan, jumpa si comel Kautsar Kamaliah, aku terfikir, "Wahhh, hidup ni bukan main-main." Suatu hari nanti, kita akan ada tanggungjawab yang lebih berat, lebih besar. Dan kita akan jadi seseorang yang tergantung harap orang lain. Bukan bebanan, tapi tanggungjawab. Memang bukan kerja main-main. Agak-agak kalau suatu hari nanti aku lalui perkara yang sama macam kak Rehan, boleh ke aku laksanakan tanggungjawab aku kalau 'stress' kecik macam tu pun aku tak boleh nak handle. Asyik nak merungut-rungut. Asyik tak puas hati. Asyik nak stress? Ermmm....

Cium pipi Kautsar, aku terfikir "Kautsar nanti dah besar nanti jadi manusia yang macam mana?" Harap-harapnya suatu hari nanti kalau ada orang tulis pasal Kautsar dalam blog, semua orang puji-puji dan senang hati dengan Kautsar. Jadi budak baik, jangan jadi macam aunty Zaza yang selalu sangat sakit hati dan tak puas hati dengan orang lain. Caya cakap aunty, hidup ni bukan main-main.

Lagi, untuk makcik sorang ni yang agaknya tengah baca la sekarang (kot), Tahniah setingginya tahniah ye makcik. Dapat dah Kautsar Kamaliah yang comel ni. By the way, saya nak panggil Kautsar ni Lia. Tak kira! Hahahaa! Ingat lagi masa mula-mula jumpa akak kat ofis (masa tu kita belum kamcing sangat), akak bagitau "Kita dah tunang!" dengan muka yang tak boleh blah gembiranya. Macam baru je saya dengar ayat tu, tau2 dah keluar dah Kautsar. Huhuu..

>> sori lerr, bercampur aduk entry untuk Kautsar dengan stress aunty. Memang sengaja buat, nanti bila Kautsar dah besar boleh la baca dan tau betapa stressnya hidup aunty Zaza masa muda. Ehemm..
Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget