Friday, October 25, 2013

T A B A H

Insan yang paling tabah adalah insan yang sentiasa tersenyum apabila menghadapi ujian. Sedaya upaya menutup rasa gundah dalam hati,, tersenyum untuk menggembirakan hati orang lain. Tidak banyak merungut dan mengadu-ngadu dengan kesukaran yang dihadapi.

Adalah beberapa insan yang aku kenal, begitu tabah menjalani hidup mereka yang penuh dengan ujian. Bila bersama mereka aku tak dapat rasa kewujudan 'sedih' pada mereka. Senyum. Penuh keredaan. Jadi aku jadi alpa dan kurang menjaga kata-kata. Mereka tenang jadi aku sangka hati mereka senang. Maaf, aku tak tahu perkara sebenar!

Aku juga mahu jadi orang yang tabah. Tapi aku tahu, dan Tuhanku juga maklum hati aku tidaklah setabah mana. Ujian yang kecil pun selalu diadukan pada seseorang. Masalah yang remeh selalu dikeluh-kesahkan. Selipar hilang pun amukkan satu kampung boleh dengar. Kadang-kadang jadi malu dengan sikap sendiri.

.
.
.
.

Terima kasih Tuhan kerana pertemukan aku dengan insan-insan yang tabah ini. Pengalaman dan ujian mereka dariMu akan aku jadikan tauladan. In sha Allah.

.
.

(dulu masa sekolah cikgu BM ajar, ejaan yang betul untuk redha adalah reda dan aku masih guna pakai hingga sekarang walaupun ramai kawan kata 'redha' adalah betul)

No comments:

diari nenek

kawan nenek