Tuesday, July 17, 2012

hidup ini indah

Mimpi yang indah kadang kala buat kita tak mahu bangkit dari mimpi. Bimbang mimpi yang indah akan pergi. Kalau boleh, mimpi itu mahu diulang-ulang setiap masa. Kalau boleh, setiap kali tidur, kita mahukan mimpi yang sama, mimpi indah itu.. Lalu, apakah erti hidup kita? Terlalu menyintai mimpi yang hanya fantasi, buatkan kita lupa sebenarnya kita ada sebuah kehidupan yang perlu didepani sendiri. Kenyataan hidup yang tak pernah lari dari realiti. Tak ada fantasi. Semuanya yang benar-benar belaka.

Disebabkan kehidupan ni kadang kala pahit untuk dijalani, ada segelintir yang lebih rela bermimpi, tak kira la di siang hari ke malam hari ke. Yang penting mimpi saja. Mimpi yang indah-indah, tak payah menyakitkan hati. Risikonya pun tak ada. Tapi, mimpi itu hanya mimpi. Angan-angan. Kosong. Bila kita bangkit dari mimpi, kita masih di atas katil, terbaring, lesu.. Kita tidak kemana-mana. Masih di situ.

       Jadi pilihlah, samada kita mahu meneruskan mimpi indah yang akhirnya kita masih lagi tidak ke mana-mana, atau kita bangkit dari mimpi indah dan hadapi kenyataan hidup yang penuh risiko yang akhirnya kita akan mendapat hasil yang setimpal dengan apa yang kita usahakan hari ini.. Pilihan di tangan kita sendiri. Yakinlah, hidup ini lebih indah dari mimpi indah yang hanya sekadar mimpi...



Post a Comment

diari nenek

kawan nenek

There was an error in this gadget